PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Zapowiada się ostry finisz rządu w Sejmie

Autor: Adam Sofuł
19-04-2019 05:45
Zapowiada się ostry finisz rządu w Sejmie

Ustawa przeciwdziałająca zatorom płatniczym, nowe prawo zamówień publicznych, pakiet Przyjazne Prawo - przedsiębiorcy muszą śledzić co planuje rząd na koniec kadencji.

Fot. Mat.pras.

Ustawa przeciwdziałająca zatorom płatniczym, nowe prawo zamówień publicznych, pakiet Przyjazne Prawo – resort przedsiębiorczości i technologii chce doprowadzić do uchwalenia tych regulacji do końca kadencji. O tym co zawierają te projekty opowiada w rozmowie z WNP.PL Marek Niedużak, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.

  • Intencją projektu ustawy o zatorach płatniczych jest zniwelowanie asymetrii między dużymi a małymi firmami – twierdzi wiceminister przedsiębiorczości i technologii Marek Niedużak
  • Najbardziej spektakularnym rozwiązaniem jest – jego zdaniem - przyznanie prezesowi UOKiK kompetencji karania największych firm za tworzenie zatorów płatniczych.
  • Resort przedsiębiorczości i technologii zmienia również prawo zamówień publicznych, aby zwiększyć szansę na udział w tym rynku małych i średnich firm.
  • Wiceminister przedsiębiorczości i technologii Marek Niedużak weźmie udział w sesji „Polskie porty morskie” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach w dniach 13-15 maja 2019 r.
Pakiet wierzycielski miał utrudniać powstawanie zatorów płatniczych. Skoro teraz pracujecie nad ustawą o zatorach, czy to oznacza, że ów pakiet był niewystarczający?

Ambicją pakietu wierzycielskiego nie była całkowita likwidacja zatorów – to po prostu niemożliwe. Było to kilka punktowych rozwiązań, którym przyświecało wzmocnienie pozycji wierzyciela i rozbudowa działalności Biur Informacji Gospodarczej. Wydaje mi się, że była to próba udana, bo ten biznes rośnie.

zobacz też:Rząd szykuje taran na zatory płatnicze

Intencją projektu, nad którym obecnie pracujemy, jest natomiast – w pewnym sensie – zniwelowanie asymetrii między dużymi, a małymi firmami. Z analiz, które prowadziliśmy, wynika, że jakąś część zatorów można przypisać nierównowadze sił między dużymi a mniejszymi firmami. Duzi są w stanie narzucać wydłużone terminy zapłaty. Można więc powiedzieć, że tą ustawą chcemy wyrównać zasady gry.


zobacz też: 70 ułatwień dla biznesu. Pracodawcy oceniają Pakiet Przyjazne Prawo

Celem ustawy jest zatem wzmocnienie pozycji wierzyciela, zwłaszcza z sektora MŚP, w relacji z dużymi firmami, ale także z podmiotami publicznymi. Dla podmiotów publicznych przewidzieliśmy 30-dniowy termin płatności, bo doszliśmy do wniosku, że skoro dużym firmom daliśmy 60 dni, to sektor publiczny powinien dać dobry przykład.

Jakie najważniejsze mechanizmy proponujecie w tym projekcie?

Po pierwsze, to o czym mówiłem, czyli zniwelowanie nierównowagi sił. Po drugie – co po części jest z tym związane, a co wynikało z różnych eksperckich analiz – interwencji państwa. Także przedsiębiorcy, z którymi konsultowaliśmy „zieloną księgę zatorów płatniczych”, wskazywali na to, że czysto prywatno-prawne narzędzia po prostu nie działają. Małe firmy boją się pozywać duże. Z jednej strony, obawiają się, że zaostrzenie sporu spowoduje wypadnięcie z łańcucha dostaw. Z drugiej, koszt takiego sporu jest dla małego przedsiębiorcy czymś dużo poważniejszym niż dla dużego.

Co ciekawe, organizacje przedsiębiorców, które są z reguły orędownikami wolnego rynku i często deklarują: niech państwo da nam po prostu spokój, w tym obszarze wsparły taką ingerencję. Okazuje się, że wolny rynek to trochę za mało, gdy silni są w stanie narzucić małym nierówne warunki gry.
Warto podkreślić, że większość rozwiązań, które zaproponowaliśmy w tej ustawie, sprawdza się już w innych krajach. Osobiście jestem najbardziej przywiązany do przepisów, zgodnie z którymi duzi będą musieli upubliczniać sprawozdania o stosowanych przez siebie praktykach płatniczych. Tak jest w Wielkiej Brytanii.

Podejrzewam natomiast, że najbardziej spektakularnym rozwiązaniem jest przyznanie prezesowi UOKiK kompetencji karania największych firm za tworzenie zatorów płatniczych. Taki mechanizm kar stosowany jest we Francji. Nie jesteśmy żądni kar, ale myślę, że taki straszak jest potrzebny, bo bardziej konwencjonalne metody okazują się mało skuteczne.

Wydaje się, że w okresie znakomitej koniunktury gospodarczej zatory płatnicze nie powinny stanowić problemu. Tak nie jest?

Z deklaracji samych przedsiębiorców wynika, że mimo dobrej koniunktury to wciąż duży problem. Spotkało się z nim 80-90 proc. przedsiębiorców, a mniej więcej połowa pokazywała, że zetknęła się z próbą narzucenia przez drugą stronę dłuższego terminu płatności.

Zdaję sobie natomiast sprawę z tego, że zatory to bardzo złożone zjawisko. To nie jest tak, że jest jeden czynnik, który je determinuje i nasza ustawa, ograniczając ten czynnik, sprawi, że zatory znikną. Chcemy jednak zaproponować rozwiązania, które to zjawisko ograniczą.

Nie zależy nam też – i to chciałbym wyraźnie podkreślić – na tym, żeby wyeliminować dobrowolny kredyt kupiecki. Bo normalną praktyką jest to, że dwóch przedsiębiorców się dogaduje. Pod warunkiem jednak, że mają równorzędną pozycję. Nie chcemy wchodzić w relacje symetryczne. Natomiast sytuacja, w której jeden z podmiotów ma płynność, a zwleka z płatnością, wykorzystując swoją pozycję, jest trudna do zaakceptowania.

Kiedy ten projekt stanie się obowiązującym prawem?

Przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r. Projekt trafi do Sejmu jeszcze wiosną. Zakończyły się już prace w komisji prawniczej, więc wkrótce powinna się nim zająć Rada Ministrów, a następnie parlament.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • XI Europejski Kongres Gospodarczy

    13-15 maja 2019, Katowice • Spodek + Międzynarodowe Centrum Kongresowe
Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (11)



FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W zwiazku z ciszą wyborczą możliwość dodawania komentarzy została tymczasowo zablokowana.

  • Marek 2019-04-19 10:53:18
    Bardzo dobrze że Rząd rozwiązuje liczne zaniedbania pozostawione przez poprzednie władze PO-PSl, bo dla nich najlepsza była " mętna woda" i działalność mafijna na podupadającym państwie polskim. Jestem za dobrze zorganizowanym i dobrze kierowanym państwie , a to właśnie czyni PIS i rząd Premiera Morawieckiego.
    • Jang. 2019-04-19 12:50:49
      A Szanowny Pan to posty wysyła na dniówke czy od sztuki? Nie zauważył,ze na wnp ani chłostania ani panegiryków na temat rządu/polityków nie ma? Raczej konkretne ,rzeczowe komentarze związane z konkretnymi rozwiazaniami...Polityczną agitację sugeruję prowadzić tam skąd Pana przyniosło....
  • Antoni 2019-04-19 11:02:49
    Interesuące jest to, że to najczęściej duże spółki skarbu państwa ustawiały w umowach terminy płatności po zrealizowanym zleceniu na 60-90 dni. Bardzo potrzebne zmiany, ale ciekawe czy i jak szybko ta regulacja wejdzie w życie?
    • obserwator 2019-04-19 17:22:15
      No to szybko zbankrutuje górnictwo.
  • Jang. 2019-04-19 12:44:35
    Przez wiele lat rządy PRL wierzyły w magię 'Zarządzeń" ,"Uchwał" i w moc sprawczą urzędników i ich znakomite kompetencje do rozstrzygania problemów gospodarki...Historia kołem sie toczy???? Białoruś ma znakomity system walki z zatorami płatniczymi....A za Stalina takich problemów nie było....Czyli idziemy śladem??????
    • krakus 2019-04-19 12:54:19
      Ciekawe są biografie Gierka i jego politycznych zagrywek. ;)
    • Gaspar 2019-04-23 00:24:38
      Zatory istnieją nietylko w relscjach miedzy wielkimi i malymi ale także miedzy malymi a mikro czyli jednoosobowymi działalnosciami. Dotknely mnie juz obie sytuacje.
  • Przedsiębiorca z długim stażem, 2019-04-19 15:20:40
    Ja się nie łudzę takimi zawiłymi rozwiązaniami. Te problem jest zgłaszany przez prawdziwych przedsiębiorców od kilkudziesięciu lat. Ile już było wprowadzanych rozwiązań i co nic się nie zmieniło zatory jak były tak dalej są a teraz to też będzie połowiczne rozwiązanie i narazi prawdziwego przedsiębiorcę na gigantyczna ilość nowej niewydolnej biurokratycznej, nieskutecznej drogi tak jak w sądownictwie. Czeka się na rozpatrzenie zwykłego pozwu o nakaz zapłaty ok. 6-8 miesięcy następnie komornik bierze wyrok w swoje ręce. Nic jeszcze nie zrobił a już chce pieniądze. A za kilka miesięcy informuje, że nie egzekucja jest nie skuteczna. Wielokrotnie różne organizacje pazarządowe zgłaszały bardzo konstruktywne projekty rozwiązań ale niestety pan wiceminister z swoją ekipą proponuje prawo które będzie martwe dla MSP.itd, itd. I TAK POWSTAJĄ ZATORY PŁATNICZE PRZEZ ZŁE PRAWO.
  • Wiktor 2019-04-20 17:23:42
    Uważam, że Rząd powinien powołać instytucję do regulacji zatorów płatniczych, a jej działalność polegałaby na na tym, że: 1. W przypadku nie wywiązania się płatnika z terminu płatności , jest on natychmiastowo zobligowany przekazać instytucji informację o nie uregulowanych należnościach, 2. Instytucja przejmuje obowiązek uregulowania wierzycielowi należności, a następnie ściąga je od dłużnika z odpowiednio określoną nadpłatą z której będzie finansowana działalność tej instytucji. W ten sposób wierzyciel będzie miał zagwarantowaną zapłatę , bez obawy , że straci płynność finansową, a dłużnicy w obawie ponoszenia większych kosztów starać się będą regulować należności w ustalonym terminie

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

27 438 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

0 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 187 ofert w bazie

397 708 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.