Ustępujący szef resortu skarbu Włodzimierz Karpiński zapowiedział, że terminal LNG w Świnoujściu będzie gotowy w 2015 roku. Dodał, że dzięki tej inwestycji Polska zwiększy bezpieczeństwo energetyczne 10-krotnie.
"A więc 10-krotnie, możemy powiedzieć, w zakresie gazowym zwiększyliśmy bezpieczeństwo energetyczne Polski i bezpieczeństwo energetyczne Polaków" - dodał.
Budowa gazoportu jest znacznie opóźniona. Już ponad rok temu obiekt w Świnoujściu miał odbierać transporty gazu. Na razie nic z tego, bo do ukończenia terminalu nadal potrzeba minimum kilku miesięcy. Dlatego rezygnacja z funkcji ministra skarbu Włodzimierza Karpińskiego przychodzi w niezbyt szczęśliwym momencie. Sprawny i silny nadzór właścicielski przydałby się, gdy prowadzone są rozmowy w sprawie gazoportu, a nad PGNiG wisi kontrakt gazowy z Katarem i rozmowy cenowe z Rosjanami. Czytaj więcej: Czy rezygnacja ministra Karpińskiego wpłynie na gazoport i PGNiG?
Terminal LNG w Świnoujściu jest jedną z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznaną przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Na czele konsorcjum realizującego inwestycję stoi włoska spółka Saipem.
Pierwotna umowa przewidywała oddanie go do eksploatacji 30 czerwca 2014 r., ale już w 2013 r. wiadomo było, że tak się nie stanie. Jako główną przyczynę wskazywano falę bankructw w polskim sektorze budowlanym w 2012 r. We wrześniu 2013 r. operator terminalu spółka Polskie LNG podpisała z wykonawcą aneks, sankcjonujący opóźnienie przy jednoczesnym podniesieniu wartości kontraktu o 67 mln euro.
Na początku grudnia 2014 r. PGNiG zawarło z Qatargas dodatkowe porozumienie do umowy sprzedaży skroplonego gazu ziemnego z czerwca 2009 r., dotyczące dostaw do Świnoujścia w 2015 r. Według polskiej spółki, jeśli w 2015 r. nie będzie mogła odebrać zakontraktowanego gazu, to Qatargas sprzeda go na wolnym rynku, a PGNiG wyrówna Katarczykom różnicę w cenie w stosunku do kontraktu z 2009 r.
Łączne koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na niemal 3 mld zł. Finansowanie pozyskano z kilku źródeł: dotacji unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko - 839,4 mln zł oraz Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej - 220 mln zł). Pozostałe środki to kapitał własny operatora gazociągów przesyłowych Gaz-System oraz kredyty z EBI oraz EBOiR.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Karpiński: terminal LNG będzie gotowy w 2015 r.